Välkommen till GEIGER Aprilfest! På samma ställe och vid ungefär samma tider som sist. Förboka gärna biljetter.
Address: 3:e våningen, sockerbruket 9, Göteborg | Biljetter/tickets: https://3vaningen.se/
Kom hemskt gärna i tid innan första akt!
FREDAG 12 APRIL
19.00 – Robert Ek (SE)
20.00 – Sewer Election (SE)
21.00 – Max Wainwright (SE)
LÖRDAG 13 APRIL
19.00 – Svenska Jack (SE)
20.00 – Sara Ohm (SE)
21.00 – Strings&Noise (AU)
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
strings&noise
strings&noise har som mål att göra ny musik spännande och stimulerande – för både ovana och vana lyssnare. Fokus ligger på ett intensivt sökande efter de två stränginstrumentens många ljud- och brusmöjligheter. De två musikerna är inte rädda för att gå till gränserna för vad som kan spelas och att använda föremål, prepareringar, röst och kropp. Stråkinstrument förknippas fortfarande ofta med en irriterande behaglighet – denna fördom slaktar de med stor glädje! Sedan starten 2015 har strings&noise därför blivit alltmer involverad i stycken som innehåller andra medier, såsom video och elektronik, eller till och med performance-element. Samarbete med tonsättare som arbetar i denna riktning eftersträvas specifikt.
ENG:
strings&noise has set itself the goal of making new music exciting and stimulating – for both experienced and untrained ears. The focus is on an intensive search for the many sound and noise possibilities of the two string instruments. The two musicians are not afraid to go to the limits of what can be played and to use objects, preparations, voice and body. String instruments are still often associated with cloying euphony – this prejudice is debunked with great pleasure. Since its founding in 2015, strings&noise has therefore been increasingly involved with pieces that incorporate other media, such as video and electronics, or even performance elements. Collaboration with composers working in this direction is specifically sought.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Svenska Jack
”Jag gillar att skruva tills ett zzzzt blir ett frchrs’k. Det är inte svårare än så.”
Svenska Jack har fäst kontaktmickar på synthar och pedaler. Ljudet av att trycka och vrida på knappar blir en del av kompositionen. Det som inte ska höras får ta plats, som att sätta steppskor på balettdansören. Här blandas elektroakustiskt med osynkroniserade rytmer, glitch och industriell efterklang.
Bakom namnet Svenska Jack står scenpoeten Matiss Silins. Han ville skapa bakgrundsljud till sin poesi och skaffade några musikmanicker. Ljuden tog över. Poesin är kvar men den är en bakgrund, en specialeffekt.
ENG:
”I like to knob until a zzzzt becomes a frchrs’k. It’s not more difficult than that.”
Swedish Jack attached contact mics to his synthesizers and pedals. The sound of pressing and knobing becomes part of the composition. What should not be heard can take place, like putting tap shoes on the ballet dancer. Here, electroacoustics is mixed with unsynchronized rhythms, glitch and industrial reverberation.
Behind the name “Svenska Jack” is the stage poet Matiss Silins. He wanted to create background sounds for his poetry and acquired some musical instruments. The sounds took over. The poetry remains but it’s in the background, a special effect.
https://www.Instagram.com/svenskajack
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Robert Ek – klarinett och elektronik
Som klarinettist har Robert Ek specialiserat sig på samtidsmusik som kammarmusiker och solist. Med stor nyfikenhet och engagemang försöker han själv och tillsammans med tonsättare utveckla repertoaren för klarinett. Han har spelat in ett tjugotal skivor och uruppfört ett stort antal verk, både som solist och ensemblemusiker. Hans arbete med att utveckla repertoaren har de senaste åren varit inriktat på liveelektronik och att utveckla klarinetten som instrument. Robert har framträtt och samarbetat med musiker, kompositörer och dirigenter från olika delar av världen. Han gillar att arbeta i gränslandet mellan konstformer och har haft nära samarbeten inte bara med tonsättare utan även med författare, koreografer och filmare. Robert har turnerat i Europa, Nordamerika, Asien och Australien och spelat på festivaler som Warzaw höst, Huddersfield Contemporary Music Festival, June i Buffalo, Faithful (Berlin), ISCM världsmusikdagar i Stockholm och Tallinn, Musica Viva (Lissabon), Beijing Modern Music Festival.
(ENG.)
As a clarinetist, Robert Ek has specialized in contemporary music as a chamber musician and soloist. With great curiosity and commitment, he himself and together with composers tries to develop the repertoire for the clarinet. He has recorded around twenty discs and premiered a large number of works as a soloist and ensemble musician. His work in developing the repertoire has in recent years been focused on live electronics and developing the clarinet as an instrument. Robert has performed and collaborated with musicians, composers and conductors from different parts of the world. He likes to work in the borderland between art forms and has had close collaborations not only with composers but also with writers, choreographers and filmmakers. Robert has toured Europe, North America, Asia and Australia and played at festivals such as Warzaw autumn, Huddersfield Contemporary Music Festival, June in Buffalo, Faithful (Berlin), ISCM world music days in Stockholm and Tallinn, Musica Viva (Lisbon), Beijing Modern Music Festival.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Max Wainwright
Max Wainwright gör experimentell elektronisk och akustisk musik, som involverar fri improvisation, anpassning till komplexa system och att tillverka och spela använda ohyggliga instrument. Han gör solo- och samarbetsföreställningar, installationer, skulpturer, hörspel, kammarmusik, video med mera. Som konstnär är han intresserad av flöden och hur oanvändbara eller trasiga föremål kan användas konstnärligt. Han gillar att engagera publik och saker i samtal, skapa instrument, handla, donera eller ta emot saker och uppträda med dessa. Med hjälp av detta utforskar han interaktion mellan människa och teknik, dekonstruerar liveframträdandet, meningslöshet och ansträngning, och uppträder genom inaktivitet.
Max Wainwright makes experimental electronic and acoustic music, involving free improvisation, adapting to complex systems, and making & using terrible instruments. He does solo and collaborative performances, installations, sculpture, radio pieces, chamber composition, video work and more. As an artist, he is concerned with states of flux and how useless or broken objects can be sounded. He likes to engage audiences and things in conversation, creating instruments, trading, donating or receiving things, and performing on these. Using these, he explores human-technology interaction, deconstructing live performance, futility and effort, and performing through inactivity.
https://www.youtube.com/@maxwainwright
http://maxwainwright.bandcamp.com
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Sewer Election
Sewer Election klämmer fram grova och råa experimentella ljudverk – hypnotiska, drömlika och inåtvända musikaliska och konkreta abstraktioner. Djupt involverad i Göteborgs undergroundscen, vilket han varit i snart två decennier nu, med band som Enhet För Fri Musik, Amateur Hour, Heinz Hopf, Neutral och Organ Of Corti. Han är även med och driver skivbolagen Förlag För Fri Musik och Usagi.
Sewer Election performs crude and raw experimental soundworks – hypnotic, dreamlike and introspective musique concrete-esque abstractions. Deeply rooted in Gothenburg underground and has been for the best part of two decades now, being involved with bands such as Enhet För Fri Musik, Amateur Hour, Heinz Hopf, Neutral and Organ Of Corti. He also co-runs the labels Förlag För Fri Musik & Usagi.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Sara Ohm
Sara Ohm (Göteborg) spelar minimalistisk punk och noise. Tidigare liveframträdanden inkluderar Les Instants Chavirés (FR), Geiger Sessions (SE), och Partille Arena (SE), och hennes musik spelas regelbundet på lokalradio i Australien, Skottland och England. Hennes musik behandlar teman som feminism och musikteknologi.
ENG:
Sara Ohm is a minimalist punk and noise artist based in Gothenburg, Sweden. She has performed at e.g. Les Instants Chavirés (FR), Geiger Sessions (SE), and Partille Arena (SE). Her music is regularly played on local radio stations in Australia, Scotland and England. Song themes include feminism and music technology.
Instagram: @saraohm81
Bandcamp: saraohm.bandcamp.com
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////