GEIGER OPERAFEST!
Välkommen till en helgfestival med nutida och experimentell opera! GEIGER Operafest är en festival som vill lyfta fram kvinnliga musikskapare och visa på den nyskapande operascen som finns här i södra Sverige. Under denna novemberhelg på Atalante får vi bland annat möta konsertant elektroakustisk opera, som samsas med interaktiv mikroopera och meditativa operaupplevelser.
Till några av föreställningarna vill vi att ni bokar plats via mail för att vara helt säkra på att få plats. Detta gäller Reich of Ran på fredagen och Meditation Opera på Lördagen. De övriga två föreställningarna behöver ni inte boka plats via mail till. Utförligare info om detta nedan.
För att det ska gå så smidigt som möjligt, maila till geigermusik@gmail.com och boka tid och plats, sedan går du till atalante.org och bokar biljett till den aktuella dagen eller dagarna eller bara kommer dit och löser din biljett i dörren.
Biljettpriser på plats
180 kr Ordinarie
140 kr Rabatterad – studerande, ungdom, arbetssökande/sjukskriven, pensionär, grupp (minst 6 personer)
Förköp/förbokning nätet eller telefonen:
160 kr Ordinarie
120 kr Rabatterad – studerande, ungdom, arbetssökande/sjukskriven, pensionär, grupp (minst 6 personer)
Boka biljetter –>
Program
FREDAG 8 NOVEMBER
19.00: Operation Opera – Reich of Ran (1:a sittningen, föranmälan)
20.15: Duo Ego – Spirit of Gunna (Musik, elektroniska ljud och video: Eva Sidén, libretto: Tora von Platen)
21.00: Operation Opera – Reich of Ran (2:a sittningen, föranmälan)
LÖRDAG 9 NOVEMBER
18.00: Workshop med Meditation Opera (föranmälan)
19.00: Spatial Opera Company – Meditation Opera (föranmälan)
20.45: Dråpera – Välkomna till Vi
OBS! Anmälningar per mail tas emot from 1 november! Du får i allmänhet svar inom ett par timmar men oftast snabbare.
Fredag 8/11:
Till Reich of Ran, 8/11, kan man anmäla sig för föreställning antingen kl 19 eller kl 21. Alla samlas i foajén och slussas sedan in en och en för en individuell operaupplevelse.
Under väntetiden bjuder vi på hörlursunderhållning i foajén med musik och video av tonsättare med lokal anknytning. Denna musik kommer sedan att rulla under hela kvällen. Även om man bör iaktta en viss försiktighet i ljudvolym kommer man att kunna umgås med varandra. Och baren är ju naturligtvis öppen!
Anmäl er senast kl. 13 på fredagen 8 november till geigermusik@gmail.com. Om inte anmälan görs innan kan vi inte garantera att det finns plats till dessa föreställningar.
Till föreställningen Spirit of Gunna, mellan akterna ovan, kl 20.15, behövs ingen föranmälan.
Lördag 9/11:
Till föreställningen Meditation Opera, 9/11 kl 19, behövs en föranmälan så att vi kan förbereda och sätta fram rätt antal stolar. Vi vill även veta om ni önskar att delta i den förberedande workshopen, kl 18, där vi fördjupar oss i vissa övningar som sedan är med i operan. maila till geigermusik@gmail.com senast kl. 13.00 lördagen 9/11.
Kvällens sista akt, Välkomna till vi!, kl 20.45, kräver ingen föranmälan.
OM FÖRESTÄLLNINGARNA
Reich of Ran
På gränsen mellan vått och torrt, över och under, fest och tristess jamar katterna efter ett skrovmål. Men nätet är tomt och förbannelsen vilar som ett vått lakan över sällskapet. Sägnen berättar om djupets härskarinna som styr över vind och fångst. Har du vad som krävs för att blidka henne? Du får ett försök, ensam, under ytan. Ingen får utan att ge och som tur är finns bete för alla.
Reich of Ran är en mikroopera där du som besökare ensam får träda in i en omslutande undervattensvärld för ett exklusivt möte med havsgudinnan. Det musikdramatiska förloppet är överväldigande intensivt och situationen är smått absurd. Får du någon fångst eller återvänder du tomhänt?
Mikrooperan Reich of Ran är en interaktiv, musikdramatisk upplevelse där varje besökare får ett enskilt möte med ett sjungande sagoväsen. Efter en inledande prolog förses besökarna med offergåvor och får en efter en stiga in i en omslutande undervattensvärld, ett underland där upp är ner och ner är upp. Där får de under några minuter får träffa havsgudinnan Ran och försöka få henne att ge dem god fiskelycka.
Reich of Ran is a conceptual micro opera for one interacting visitor at a time in a private and playful encounter with a fictional opera character. You enter into an immersive underwater world where you meet Ran, the goddess of the sea. She demands a tribute in order to give you fish. Do you have what it takes to make her content? The opera is performed in a gibberish norse-germanic language by one singer and a live-electronic musician after a short introduction. In 2018, Reich of Ran became the worlds shortest opera.
Medverkande
Koncept och libretto samt sång: Hedvig Jalhed
Musik: Mattias Petersson
Skådespelare: Helena Hedman
Videoprojektioner: Marko T. Wramén och Anna W. Thorbjörnsson
Kostym: Petra Hjortsberg
OBS! Begränsat antal platser, föranmälan krävs.
Spirit of Gunna
Galen eller rationell – offer eller gärningskvinna?
”Gräv ingen djup grav… Jag kommer inte ligga där länge”
Sagan om Gunna, som Eva Sidén kom i kontakt med vid ett besök på Island där den kvinnliga vålnaden gett namn åt ett geotermiskt område – Gunnuhver, väckte tanken på ett stycke om våldsamma kvinnor och reaktionerna deras gärningar skapar hos omgivningen.
Torparen Gunna fanns på riktigt – hon hette Gudrun Önundadottir, bodde nära Kirkjubol på Island och nämns i Arni Magnussons cencus från 1703. Hon blir enligt legenden galen när hennes hyresvärd tar hennes sista ägodel, en kittel. Gunna vägrar dricka heligt vatten, faller död ner och dyker upp igen som en våldsam, hämnande vålnad.
Så vad är verkligheten bakom sagan? Begick Gunna de våldsamma handlingarna när hon ännu var i livet? Var våldet ett rationellt agerande utifrån att hon upplevde sig orättvist behandlad, och utan någon utväg, framtid? I vår tolkning är spökhistorien, som levt vidare genom tiderna, ett sätt för omgivningen att hantera det faktum att Gunna inte betedde sig som förväntat av en kvinna i hennes sociala position.
För kvinnor kan våld sällan vara ett sätt att stärka sin kvinnlighet på. För män står det inte alls i lika stark motsättning till den stereotypa manligheten, tvärtom kan det i vissa fall förstärka den manliga identiteten och vara ett sätt att hävda sig i en manlig hierarki.
Utforskandet av hur våldsamma kvinnor tolkas och omtalas ledde vidare till modern tid och vår aldrig sinande fascination för grova brott, där kvinnliga våldsbrottslingar väcker ett särskilt intresse (tänk Arbogakvinnan och barnflickan i Knutby).
Berättelsen om Gun är en fantasi som bygger på verkliga, svenska rättsfall.
Kvinnan har haft en kärlekslös barndom, har under sitt vuxna liv levt i olika mäns våld och utstått både fysisk och psykisk misshandel. Mordet på sin pojkvän har hon kallblodigt planerat – hon skjuter honom i huvudet i sömnen och lämnar honom att dö.
Medias och rättsväsendets reaktioner tyder på att de har svårt att få ihop bilden av en kvinna och en mördare. Är hon ond, eller galen? Eller själv ett offer?
Det vanligaste sättet att betrakta en kvinnlig brottsling är som ett offer för omständigheterna utan valmöjligheter. I själva verket är både män och kvinnor i olika utsträckning offer samtidigt som de är gärningsmän/kvinnor, men i kvinnornas fall söker man ofta efter förklaringar och ursäkter till händelser som ligger utanför föreställningarna om hur en kvinna ska bete sig.
Gärningskvinnor handlar för mig om vem som har/får/tar sig rätten att berätta om dessa kvinnor och på vilket sätt. Vilka historier blir kvar och lever vidare?
Tora von Platen, dramatiker
Duo Ego bildades 2001 av sångerskan Monica Danielson och slagverkaren Per Sjögren. De har konserterat i bl a USA, Litauen, Ryssland och Ukraina och tilldelats Föreningen Svenska Tonsättares Interpretpris samt Carin Malmlöf-Forsslings Artistpris av Kungliga Musikaliska Akademien. Slagverkaren Per Sjögren har sedan 1990-talet spelat främst modern konstmusik i ensembler som Gageego!, Duo Ego och KammarensembeN. Med den banbrytande dansföreställningen för bebisar ”Ah, hallo bebis” har han turnerat runt hela Sverige, och även i bl a USA och Afrika. Sedan ett antal år jobbar han som Scen- & instrumenttekniker på Sveriges Radio/Berwaldhallen. Monica Danielson startade sin musikaliska bana på S:t Sigfrids folkhögskola i Växjö. Hon specialiserade sig tidigt på nutida musik och har uruppfört ett hundratal verk. Förutom att frilansa som sångerska är hon ansvarig för operautbildningen vid Göteborgs Universitet samt chef för Norrbottens Kammarorkester och Piteå Kammaropera. Monica är sedan 2014 invald i Kungliga Musikaliska Akademien och sitter i styrelsen för densamma.
Home
Hem
Eva Sidén är verksam som ljudkonstnär, pianist och tonsättare av både instrumental och elektroakustisk musik, konsert- och ljudinstallationer med video, dans, text, teater och musikdramatiska verk. Hon konserterar också som pianist med såväl sin egen musik som andras i Sverige och internationellt. Utbildad vid Royal Institute of Art Stockholm, Academy of Performing Arts Prag, Janacek Academy of Performing Arts Brno, University college of Music Education and Stockholm University, IRCAM Paris.
www.evasiden.se
Tora von Platen arbetar som dramaturg på Västerbottensteatern sedan våren 2015. Hon är också verksam som frilansande dramaturg och dramatiker med uppdrag för bl a Kulturhuset Stadsteatern, Riksteatern, Dramaten och Nationaltheatret i Olso. Tora har en masterexamen i dramaturgi från Stockholms Dramatiska Högskola och en fil. kand. i litteraturvetenskap från Södertörns högskola, där hon också undervisat i kreativt skrivande. Hon har skrivit barnböckerna om Allan och Mike som ges ut på Olika förlag.
Välkomna till vi!
En tvättlina i skogen. Hår mot trumma. Den skakande kvinnan. Bakgrundskören som söker bakgrund. Vi är vargen, örnen och ekorren. Vi är kören av jag. Vi är avståndet mellan människor. Men också avståndet mellan oss själva i olika tider. Vi är rösten som både natur och kultur.
I föreställningen Välkomna till vi! tolkar och misstolkar Dråpera författaren Ulf Karl Olov Nilssons essäbok Röstautograferna. Föreställningen befinner sig i ett gränsland där ljud, text, aktion och video trängs och samsas om utrymme. I en lek med abstraktion och mer konkreta element välkomnas vi in i en värld som är både familjär och ovan.
Dråpera är ett Göteborgsbaserat scenkonstkollektiv som startades 2011 av tonsättaren Lina Järnegard och mezzosopranen Anna-Sara Åberg. Sedan starten har ensemblen utökats och samarbetspartners anlitats beroende på projekt. Arbetet med Dråperas föreställningar är processbaserat och bygger ofta på ett stort antal workshops där material utifrån ett tema eller koncept undersöks och fördjupas i flera steg.
Medverkande:
Anna-Sara Åberg – röst
Ebba Westerberg – slagverk
Sara Sjödahl – piano
Lina Järnegard – komposition, video
(Ulf Karl Olov Nilsson – textläsning
Välkomna till vi! is based on an interpretation of poet Ulf Karl Olov Nilsson’s essay book Röstautograferna.
Meditation Opera
Följ med på en magisk resa genom element och chakror och låt dig guidas av olika väsen på vägen. En opera där publiken är aktivt deltagande i övningar och meditation.
Scenbilden är en cirkel med stolar runtom scenrummet, som är i mitten. Mjuka mattor till publiken är placerade framför stolarna. Publiken sitter först, står upp en stund och avslutar liggandes på mattan i en guidad meditation.
Innan operan erbjuder vi en förberedande workshop där vi dyker djupare in i övningar och meditationer som sedan är med i operan.
Operan är skapad av den internationella gruppen Spatial Opera Company, och hade sin urpremiär på Halland Opera & Vocal festival i Halmstad 2020.
Medverkande
Spatial Opera Company – Åsa Nordgren (sopran, ljudobjekt) & Rūta Vitkauskaitė (violin, ljudobjekt)
Koncept & Komposition: Rūta Vitkauskaitė, Åsa Nordgren, Jens Hedman
Grafisk produktion: Michael Idehall
Foto: Malin Arnesson
An interactive Sound-Art performance where the audience actively participates in musical and meditational exercises. An opera that involves the audience, and that mixes composed music for soprano, violin and electronics. An intimate opera-experience for the senses.
We offer a preparatory workshop where we dive deeper into exercises and
meditations that are featured in the opera performance.