3:e Våningen 21-22 april 2023
(English below)
GEIGER har bjudit in Will Guthrie och gamelan-ensemblen, Ensemble Nist-Nah. Will, trummis från Australien men boende i Frankrike, har sedan 90-talet släppt musik på över 50 plattor på flera olika bolag och driver dessutom den egna etiketten Antboy Music. Utöver Will Guthrie och Ensemble Nist-Nah och flera andra kommer även Louis Laurain framträda. Louis spelade senast på GEIGER Marsfest 2018 under namnet Unique Horns.
Biljetter/tickets: 100/120 kr. Förboka här/book: https://www.tickster.com/sv/events/at/jzt0t931jekur53/3-e-vaningen
3:e våningen, Sockerbruket 9, Spårvagn/tram: 3 och 9. Hållplats Vagnhallen Majorna, Buss/bus: 30, 64, 90 och 91. Hållplats/stop: Klippan, Båt/boat: Älvsnabben. Hållplats/stop: Klippans färjeläge.
PROGRAM
Fredag 21 april
19.00 – Tove Nowén & Björn Eriksson (SE)
20.00 – Ann Rosén (SE)
21.00 – Maranata (NO)
22.00 – Slut/the end
Lördag 22 april
19.00 – Louis Laurain (FR)
20.00 – Ensemble Nist-Nah (FR/AU)
21.00 – Slut/the end
Vi fortsätter till Bubblan och Koloni där bl a Will Guthrie gör en solospelning.
Ensemble Nist-nah (FR/AU)
Nist-Nah är en ny Gamelan- och slagverksensemble ledd av den australienske trum- och slagverksmusikern Will Guthrie, som har sin bas i Nantes, Frankrike. I Nist-Nah söker Guthrie nya vägar med hjälp av metallofoner, handtrummor, och gonginstrument från Indonesiens Gamelanensembler. Detta i kombination med trumset, andra former av slagverk, både traditionella, hittade, och skräp. Musiken influeras av Guthries resor i Indonesien samt hans studier av olika former av Gamelanmusik: den eleganta javanesiska Gamelan Sekaten; den våldsamma repetitionen som ackompanjerar den javanesiska transritualen Jathilan; samt den skimrande akustiska glitchen från den samtida balinesiska kompositören Dewa Alit och hans ensemble Gamelan Salukat.
Nist-Nah tar avstamp i Guthries omfattande arbete med metallslagverk (se exempelvis hans LP från 2015 på iDEAL: Sacrée Obsession). Här används gong, klangskålar och cymbaler för att bygga upp ljudväggar av svävande toner och fräsande detaljer. Utöver detta breddar sig Guthrie genom att utforska gamelansk instrumentation och hylla denna sofistikerade men ändå grundläggande slagverksmusik.
Tio av de bästa franska musikerna gör Nist-Nah till en guldgruva av erfarenhet och expertis. Dess medlemmar kommer från eklektiska bakgrunder: samtida slagverkare, noise- och frijazzfanatiker, samt traditionella musiker. Tillsammans skapar de musik till lika delar influerad av frijazz, elektroakustisk musik, och olika experimentella musikaliska inslag, såsom utforskandet av borduner och icke-metrisk rytm.
Med: Prune Becheau, Sven Michel, Charles Dubois, Thibault Florent, Colline Grosjean, Will Guthrie, Amelie Grould, Mark Lockett, Jennifer Torrence, och Arnaud Halet.
https://ensemble-nist-nah.com/en/
(ENGLISH)
Ensemble Nist-Nah is a new Gamelan / percussion ensemble led by Nantes-based Australian drummer and percussionist Will Guthrie. Nist-Nah finds Guthrie branching out in a new direction, using the metallophones, hand drums and gongs of the Gamelan ensembles of Indonesia alongside drum kit, other percussion instruments, classic, found and junk. The music presented is influenced by Guthrie’s travels in Indonesia and studies of various forms of Gamelan music, from the stately suspended temporality of the courtly Javanese Gamelan Sekaten, to the delirious, thuggish repetition that accompanies the Javanese trance ritual Jathilan, to the shimmering acoustic glitch of contemporary Balinese composer Dewa Alit and his ensemble Gamelan Salukat.
Far from an exercise in exoticism, Nist-Nah evolves out of Guthrie’s extensive work with metal percussion in recent years (se for example his 2015 LP for iDEAL:, Sacrée Obsession), where gongs, singing bowls, and cymbals are used to build up walls of hovering tones and sizzling details. Guthrie is broadening his palette to explore Gamelan instrumentation and pay tribute to his love of this sophisticated yet elemental percussion music.
Bringing together 10 of France’s finest, Nist-Nah hosts a wealth of experience and expertise, with it’s members coming from eclectic and mixed backgrounds: from traditional musicians, contemporary percussionists, to noise and free jazz fanatics; presenting a music equally informed by Guthrie’s interests in free jazz, electro-acoustic music, and diverse experimental music practices, exploring long tones, extended techniques, and non-metered pulse.
With Prune Becheau, Sven Michel, Charles Dubois, Thibault Florent, Colline Grosjean, Will Guthrie, Amelie Grould, Mark Lockett, Jennifer Torrence, and Arnaud Halet.
Louis Laurain (FR)
Kornettsolo, repetitiva rytmer, hemmagjorda sordiner och fågelvisslor.
“Jag började arbeta med mitt nya set i början av pandemin, mestadels utomhus eftersom jag inte hade möjlighet att arbeta hemifrån. Min första liveversion skapade jag i augusti 2020, på festivalen Concerts Dispersés. I mina efterföljande framträdanden har jag använt samma setup på skilda scener, från fester i skogen till stora experimentella musikevenemang såsom Sonic Protest, Festival Météo, och Café Oto. Ett album, inspelat i de franska alperna, släpps i april 2023. Tanken med detta album är att presentera musik- och ljudmiljön på samma nivå, samt att få fram en ljudkarta över de olika akustiska rummen som ett berg utgör. Albumet är namngivet efter berget i fråga: le Bargy.”
https://www.louis-laurain.com/acoustic
ENGLISH
Louis Laurain (FR) solo / cornet, percussions, bird calls.
Cornet solo that combines repetitive rhythm, DIY mutes, small percussion, and bird calls stuck into the pipes. I started working on this new set during the first months of the pandemic, mostly outdoors because I wasn’t able to work at home. I made my first live version in August 2020, in a festival called Concerts Dispersés, taking place in a forest. Since then I’ve been playing using this setup in diverse venues, ranging from forest parties to big experimental music events such as Sonic Protest, Festival Météo, and Café Oto. A record, composed in the French Alps where I grew up, will be released in April 2023. The idea of this record is to present the music and the sound environment on the same level and to carry out a sound mapping of the different acoustic spaces of a mountain. The record will be called le Bargy, the name of the mountain in question.
MARANATA (NO)
Maranata är Dag Stiberg och Jon Wesseltoft. Sedan mitten av 00-talet har de kombinerat elektronik och saxofon till en noiseattack. Jämförelser kan dras till Borbetomagus och Wasteland Jazz Unit, men Maranata är sitt eget. Stibergs barytonsaxofon sitter i ryggmärgen på de exploderande döda robotkropparna som utgör Wesseltofts elektronik. En perfekt ljudtornado som lämnar rykande rester av kassettdäck efter sig.
https://whitecentipedenoise.bandcamp.com/album/tarmac
https://newforces.bandcamp.com/album/dry-lungs
ENGLISH
Maranata is Dag Stiberg and Jon Wesseltoft. Blending harsh electronics and saxophone into an ear-melting noise assault since the mid 2000s, they have been a fixture of the underground scene of Oslo, Norway, for over a decade, often in collaboration with Lasse Marhaug. Comparisons can be made to Borbetomagus and Wasteland Jazz Unit, but Maranata is very much its own thing. Stiberg’s baritone sax fits perfectly in the spinal cord of the exploding robot carcass that is Wesseltoft’s electronics, hissing and wheezing along with the churning static, and whipping amongst the piercing electronic tones. A perfect sonic whirlwind that will leave smoking tape decks in its wake.
Ann Rosén (SE) – Drawing Session
Musik och ljudlandskap uppstår när grafit förenas med papper. Ann Rosén skapar unika grafitteckningar och musik live inför publik. Pappret och grafitkritorna är kopplade till elektronik med kritan som instrument. Omedelbart ritar hon fram ljud och musik, där liveteckningarna projiceras för att låta publiken komma närmare inpå verket.
Ann Rosén är kompositör, musiker, och bildkonstnär. Hon började sin karriär inom bildkonsten på 1980-talet med interaktiva, intelligenta och spännande verk. Sedan 1990-talet har hennes konstnärliga fokus legat på musik och ljudkonst. Rosén har ett hundratal verk bakom sig som bland annat framförts på Kungliga Operan (Stockholm) och South Bank (London). Rosén har spelat på klubbar och medverkat i allt från undervattenskonserter till internationella festivaler såsom Huddersfield Contemporary Music Festival (UK) och BIFEM (AU). Roséns konst kretsar kring utforskandet av interpersonell kommunikation: hur vi kan förstå oss själva i relation till omvärlden, och de barriärer som kan uppstå.
ENGLISH
Music and soundscapes emerge when graphite fuses with paper. Ann Rosén performs unique graphite drawings and music in front of a live audience. The paper and the graphite pencils are plugged into electronics using the pencil as an instrument. Instantly, she creates sound and music by drawing, with the live drawings being projected on screen, bringing the audience closer to the performance.
Ann Rosén (born 1956) is a composer, musician, and visual artist who began her career in the visual arts in the 1980s, creating interactive, intelligent, and intriguing works. Since the 1990s, her artistic focus is on music and sound art, and Rosén has created more than one hundred works of art, which have been performed at, to name just a few, the Swedish Royal Opera (Stockholm), and South Bank (London). Rosén has participated in everything from underwater concerts to international festivals such as Huddersfield Contemporary Music Festival (UK) and BIFEM (AU). Rosén’s art revolves around exploring interpersonal communication: how to understand ourselves in relation to the outside world and the barriers that can arise between us and others.
Tove Nowén & Björn Eriksson (SE)
Tove Nowén är en audiovisuell konstnär som ofta kombinerar videoprojektioner, improvisation, och elektroakustisk musik för att skapa fördjupande och annorlunda upplevelser. Toves konstnärlighet fokuserar på hur ljud och rymd interagerar, vilket resulterar i detaljrika verk som fångar lyssnarens uppmärksamhet och omsluter dem i en egen ljudvärld. Björn Eriksson är ljudkonstnär och kompositör med bakgrund inom elektronisk musik och improvisation. Han skapar fascinerande ljudlandskap med fältinspelningar, digitala och analoga instrument liksom akustiska instrument och ljudobjekt. Björn är också en uppskattad pedagog och certifierad Deep Listening-lärare. Tove och Björn spelar tillsammans i Aleatoriska ensemblen och som duo här presenterar de tre verk med starkt fokus på lyssnande. Det blir varsitt verk av Tove och Björn samt ett verk av Pauline Oliveros.
Aleatoriska ensemblen live (2021):
ENGLISH
Tove Nowén is an audio visual artist who often combines video projections, improvisation, and electroacoustic music in order to create audiovisuell konstnär som ofta kombinerar videoprojektioner, improvisation, och elektroakustisk musik för att skapa immersive and different experiences. Tove’s artistry focuses on the interaction between sound and space, resulting in detailed works, catching the listener’s attention and embracing them within a sound world of its own. Björn Eriksson is a sound artist and composer with a background in electronic music and improvisation. He creates fascinating soundscapes using field recordings, digital and analog instruments, as well as acoustic instruments and sound objects. Björn is also a reputable educationalist as well as a certified Deep Listening teacher. Tove and Björn play together in Aleatoriska ensemblen (the Aleatoric Ensemble), and here, as a duo, they present three works with a strong focus on listening. One work from Tove, one from Björn, and one work by Pauline Oliveros will be performed.