
(English below)
En GEIGER-festival betyder två kvällar med experimentell musik med fokus på ljudkonst och kammarmusik. Till GEIGER aprilfest 2025 11-12 april på Tredje våningen har vi bjudit in flera internationella ljudkonstnärer och noise-artister men även kammarmusik: Duon Bad Groupy består av Jeff Surak (USA) och Kris Kuldepp (EE). Jeff är en veteran i den experimentella scenen i Washington DC och är bland annat konstnärlig ledare för the Sonic Circuits Festival och driver independentetiketten Zeromoon. Kris Kuldkepp (EE) är ljudkonstnär och performanceartist baserad i Hamburg. Arizona-baserade Chester Hawkins (Blue Sausage Infant, nil.) har varit aktiv i den experimentella undergroundscenen i Washington DC och andra ställen i cirka 40 år. Från de skotska högländerna har vi bjudit in Grimalkin555 som mixar skrik, samplingar och kassettloopar som skapar en ljudvägg vi förhoppningsvis sent kommer att glömma. Bland flera andra som kommer att framträda under de två dagarna kommer även ljudkonstnären Helena Persson med sina E-bows och cittror, Marja-Leena Sillanpää samt kammarmusikensemblen från Göteborg, Curious Chamber Players, denna gång som trio. GEIGER välkomnar er till två intensiva kvällar!
Biljettpriser per dag/ticket prices/day:
Ordinarie pris: 180 kr
GEIGER-medlem/student/pensionär: 120 kr
Boka din biljett HÄR – book your ticket HERE
Program (med reservation för eventuella förändringar)
FREDAG 11 APRIL
18.30 – DOORS
19.00 – Curious Chamber Players
20.00 – Marja-Leena Sillanpää
21.00 – Grimalkin555
LÖRDAG 12 APRIL
18.30 – DOORS
19.00 – Helena Persson
20.00 – Chester Hawkins
21.00 – Bad Groupy
GEIGER aprilfest genomförs med stöd av Kulturrådet och Göteborgs stads kulturförvaltning.
OM ARTISTERNA

CCP (Curious Chamber Players) har sedan 2003 utforskat en stor bredd av musik: från hardcore-modernism till grafiskt noterad aleatorisk musik, från minimalism till noisemusik, och från elektronisk till improviserad musik. Ensemblen har experimenterat med konserter och ljudinstallationer genom ett unikt sätt att använda tid och rum, var och en olika beroende på plats och situation.
Experimenterandet utgör kärnan i ensemblen och tidigare projekt har nyttjat andra konstformer som videoimprovisation, teater, tarotmeditationer, dans, poesi och dofter. Utöver konventionella instrument (flöjt, klarinett, slagverk, piano, violin och cello) utökar CCP sin ljudvärld genom att integrera vardagliga objekt såsom ballonger, köksredskap, leksaker och lyckoamuletter.
CCP har framträtt på nutida musik-festivaler såsom Gaudeamus Muziekweek, IMPULS, New Directions Viitasaari, Darmstädter Ferienskurs, Ultraschall Berlin, Estonian Music Days, Extension Paris, och SPOR.
Med Malin Bång som hustonsättare och konstnärlig ledare specialiserar sig CCP på samarbeten med den yngre generationens tonsättare.
Program:
Marianthi Papalexandri Alexandri: Contact for 3 object players
Panayiotis Kokoras: Slide for guitar and electronics
Rei Munakata: Daen for 3 object players
Curious Chamber Players medlemmar denna gång:
Malin Bång, objekt
Rei Munakata, objekt
Frederik Munk Larsen, gitarr och objekt
(Eng.)
CCP has since its inception in 2003 explored a wide range of new music repertoire: from hard-core modernism to graphically notated chance music, from minimalism to noise music, and from electronics to improvisation. The ensemble has experimented with framing concerts and sound installations with a unique use of time and space, each different according to the venue and situation.
Experimentation is at the core of CCP’s work and past projects have included bringing other art forms such as video improvisation, theatre, Tarot meditation, dance, poetry, and fragrance. Other than conventional instrumentation (flute, clarinet, percussion, piano, violin, and cello), CCP extends its sound world through integrating everyday objects into their projects such as balloons, kitchen tools, and the infamous ”beckoning cat”.
CCP has performed in contemporary music festivals such as Gaudeamus Muziekweek, IMPULS, New Directions Viitasaari, Darmstädter Ferienskurs, Ultraschall Berlin, Estonian Music Days, Extension Paris, and SPOR to critical acclaim, bringing their own flavour of spontaneity and identity to every project they undertake.
With Malin Bång as the resident composer and co-artistic director, CCP specialises in collaborating with composers of the younger generation throughout Scandinavia and the rest of the world.
Program:
Marianthi Papalexandri Alexandri: Contact for 3 object players
Panayiotis Kokoras: Slide for guitar and electronics
Rei Munakata: Daen for 3 object players
The members of Curious Chamber Players this time.
Malin Bång, objects
Rei Munakata, objects
Frederik Munk Larsen, guitar and objects
Curious Chamber Players gratefully acknowledge the support of Kulturrådet and Konstnärsnämden.
https://www.curiouschamberplayers.com

Marja-Leena Sillanpää (SE)
”Mikroskopiska svarta hål” är en form av kanaler till andra verkligheter. Det finns en tystnad i vissa ljud, en upplevelse, en möjlighet för djuplyssning. Enskilda ljud som passerar separat eller tillsammans, som kan härledas och kännas igen, för att slutligen belysas och namnges. Vi förflyttar oss med ljuden. Istället för att filtrera bort det okända ges möjligheten till rätt frekvens.
Marja-Leena Sillanpää född 1965 i Pori Finland, baserad i Stockholm, MA från Kungl. Konsthögskolan 2004.
”Mikroskopiska svarta hål” is a form of channels to other realities. There is a silence in some sounds, an experience, a possibility of focused listening. Sounds passing separately or together, which can be derived and recognised, to finally become illuminated and named. We move with the sounds. Instead of filtering away the unknown, the option of correct frequency is given.
Marja-Leena Sillanpää (b. 1965 in Pori, Finland), located in Stockholm. MA from Kungl. Konsthögskolan (2004).
https://www.marjaleenasillanpaa.com

Grimalkin555 har gjort låten med högst volym i den inspelade musikens historia. Krälande från de skotska högländerna, kommer hon till Göteborg för att skapa en enorm ljudvägg tillverkad av skrik, samplingar och förvrängda kassettbandsinspelningar av rent djävelskap. Hon älskar gamla exploitationfilmer, rundgång och nagellack. Om du bara vill se en fysiskt plågsam helvetesvision under din livstid så är det denna som gäller!
“a mixture of out and out noise, warped punk rock sensibilities and lashings of audio detritus” – Musiquemachine.com
Grimalkin555 is the creator of the loudest song in the history of recorded music. Crawling out of the Highlands of Scotland, she is coming to Gothenburg to make a terrifying howling wall of screams, samples and warped cassette tapings of weird unholy things. She loves vintage exploitation films, feedback and nail varnish. If you only see one spine-shattering, bone blasting vision of hell this lifetime, make it this!
“a mixture of out and out noise, warped punk rock sensibilities and lashings of audio detritus” – Musiquemachine.com
https://grimalkin555.bandcamp.com

Helena Persson (SE)
Helena Persson, AKA soundSibling – är en ljudkonstnär med fältinspelningar som ett viktigt redskap. Genom att fokusera på detaljer dekonstruerar hon redan existerande ljudmiljöer och rekonstruerar dem sedan i nya ljudmässiga och rumsliga miljöer, där akustik och visuell estetik går hand i hand.
Helena arbetar i första hand med ljudkompositioner och ljudkonstinstallationer. Hennes verk karakteriseras av fältinspelningar och realiseras i form av audiovisuella, spatiala multikanalsinstallationer. Installationerna består ofta av plattformsöverskridande samarbeten med andra konstnärer, såsom arkitekter, dansare, koreografer, filmskapare och musiker.
Utöver konstinstallationer framträder Helena också live i olika konstellationer. Liveframträdandena är experimentella och improviserade, gärna med E-bow på cittra och gitarr i MISOK (tillsammans med Leif Jordansson); The Great Learning Orchestra (ett nätverk bestående av över hundra musiker från olika genrer, städer och länder som utforskar musik genom att lyssna); eller Laurna Røde (med David Sabel på gitarr och elektronik). Helena har tidigare också skrivit och framfört musik och text med Lisen Rylander Löve (Midaircondo, Splendor).
Helena Persson (SE)
Helena Persson, AKA soundSibling – a sound collector, sound composer and artist, working with field recordings. By focusing on the details, the deconstruction of an already existing sound environment becomes reconstructed into a new sonic and spatial scenery, where acoustic and visual esthetics go hand in hand.
Helena mainly work with sound composition and sound art installations. The works are characterized by field recordings and realized as audiovisual, spatial, multi-channel installations. The installations often consist of cross-arts collaborations with other artists, architects, dancers, choreographers, film makers, musicians etc.
Besides the installation art Helena also performs live in a couple of constellations. The live performances are experimental and improvised, preferably played with E-Bows on zithers and guitars in MISOK (together with Leif Jordansson), The Great Learning Orchestra (a network of over hundred musicians from different genres, cities and countries exploring music though listening) or Laurna Røde (with David Sabel on guitars and electronics). Helena also have formerly written and performed music and lyrics with Lisen Rylander Löve (Midaircondo, Splendor).

Arizona-baserade Chester Hawkins (USA) (Blue Sausage Infant, nil.) har varit aktiv i Washington DCs experimentella undergroundmusikscen i fyrtio år, han skapar verk som spänner från ambience till noise och luftig kosmisk elektronik. Hawkins balanserar pastoral skönhet med kvävande hallucinogen spänning, med framträdanden som är både improviserade och komponerade, men alltid med utrymme för platsspecifika överraskningar.
Arizona-based Chester Hawkins (USA) (Blue Sausage Infant, nil.) has been active in the experimental music underground of Washington DC and elsewhere for 40 years, creating works ranging from delicate ambience to heavy noise and spacious kosmische electronics. Balancing pastoral beauty with suffocating hallucinogenic tension, Hawkins’ performances are both improvised and composed, leaving organic space for site-specific surprises to develop.
intangiblearts.bandcamp.com.

Bad Groupy (USA/EE) kombinerar fri improvisation med programmatiska konstruktioner och vardagliga ljud som muteras till sfäriska ljudlandskap som tar upp både plats i det fysiska rummet för framträdandet och i lyssnarnas huvuden med hjälp av ofta välkända men ändå unika ljudobjekt. Jeff Surak (USA) är en veteran inom den experimentella musiken och kurerar Sonic Circuits Festival, programlägger Rhizome DC, och driver skivbolaget Zeromoon. Kris Kuldkepp (EE) är en ljud- och performanceartist bosatt i Hamburg, Tyskland.
Bad Groupy (USA/EE) combines free improvisation with programmatic constructs and everyday noises mutating into spherical soundscapes that fill simultaneously the physical performance space and listeners’ headspace with often familiar yet unique sound objects. Jeff Surak (USA) is a veteran within the experimental community, curating the Sonic Circuits Festival, programming for Rhizome DC, and running his own Zeromoon label. Kris Kuldkepp (EE) is a sound and performance artist based in Hamburg, Germany.
GEIGER aprilfest genomförs med stöd av Kulturrådet och Göteborgs stads kulturförvaltning och i samarbete med Västra Götalandsregionen.