3:e Våningen 10-11 Februari 2023
PROGRAM
FREDAG 10 FEBRUARI kl. 19-23
(Preliminärt program)
19.00- DOORS OPEN
19.30 – GAHLMM (SE)
20.30 – Christian Skjødt (DK)
21.30 – Caroline Profanter (IT)
LÖRDAG 11 FEBRUARI kl. 15-18
Ljudkonstgalleriet (Cirkatider):
15.15 – PENTEMYCHOS – The Five Recesses
16.15 – APPARATUS GOD
Ljudinstallationer producerade av Ljudkonstgalleriet.
(MED RESERVATION FÖR EVENTUELLA ÄNDRINGAR!)
—————————————
GAHLMM
Ensemble GAHLMM består av tre duos med rötter i fri improvisation, nutida konstmusik och elektronisk musik. Som sextett tar de sig an nya musikverk som aktivt motarbetar genrebeteckningar och tar tillvara medlemmarnas olika bakgrunder. Någonstans omkring 2019 frågade Geiger Grammofon om GAHLMM kunde få ihop musik som kan ges ut på skiva? Självklart, blev svaret. Ny musik beställdes och valda stycken ur repertoaren valdes ut. Sedan kom en pandemi emellan, och möjligheten att resa, repa och spela in försvårades, men efter lång försening kan vi nu äntligen släppa plattan vi planerat så länge.
GAHLMM består av:
Henrik Olsson – percussions
Anna Svensdotter – flutes
My Hellgren – cello
George Kentros – violin
Lisa Ullén – piano
Mattias Petersson – electronics
CHRISTIAN SKJØDT HASSELSTRØM (DK)
För omkring tio år sedan gästspelade den danska ljudkonstnären och tonsättaren Christian Skjødt i Göteborg i flera olika sammanhang. Han framträdde dessutom på en av GEIGER-festivalerna med en föreställning med den ungerska dansaren Eniko Buday. Men det var ett tag sedan han var på besök i Göteborg så vi tyckte att det var dags att bjuda in honom igen. Skjødt kommer att framföra ett stycke för fyra högtalare som omringar publiken: Interdependencies I. Detta stycke komponerades på två olika residens: EMS i Stockholm (2017) respektive Notam i Oslo (2018). Det uruppfördes på Open Days i Aalborg 2018, och har sedan dess spelats på Ultimafestivalen i Oslo, ISCM i Auckland, Nya Zeeland, och på Sound of Stockholm. Christian skriver själv om stycket:
“Interdependencies I takes both its conceptual and sonic departure in a self-built analogue electronic instrument, that explores electrical interdependence. In a sort of zero-sum game this microtonal device consists of eight tone-generators, where the individual generator struggles with the others for the available electricity in the interconnected system.”
Christian Skjødt Hasselstrøm är en dansk konstnär och tonsättare som arbetar i gränslandet mellan ljud, bildkonst och vetenskap. Skjødt Hasselstrøm har presenterat verk på samtida musik-/ljudkonstfestivaler som Donaueschinger Musiktage (DE), Ultima, Oslo (NO); Ostrava Days (CZ), Sound Reasons, New Delhi (IN), Skan II / Skanu Mežs, Riga (LV), Üle Heli, Tallinn (EE), Verona Risuona (IT), GAS, Göteborg (SE), Spor, Aarhus (DK), Wundergrund, Köpenhamn (DK). Han har ställt ut installationer på Ars Electronica Festival, Linz (AU), Mois Multi, Quebec (CA), A plus A Gallery, Venedig (IT), Műcsarnok Kunsthalle Budapest (HU), Cruce Contemporáneo, Madrid (ES), Museum of Artistic Process and Public Art, Lund (SE), Overgaden – Institute of Contemporary Art, Köpenhamn (DK), Museum of Contemporary Art, Roskilde (DK).
Webbplats: www.skjodthasselstrom.com
CAROLINE PROFANTER
Italiensk ljudkonstnär och tonsättare i den elektroakustiska och akusmatiska traditionen, för närvarande verksam i Bryssel. För att skapa sina verk använder hon sig både av fältinspelningar och elektroniskt genererat ljudmaterial, ofta i kombination med rundgångssystem och förstärkta objekt. Detta framför hon företrädesvis i flerkanaliga högtalarkonfigurationer. I kvällens verk görs detta genom fyra kanaler som omringar publiken.
Hon samarbetar ofta med olika musiker och konstnärer i tvärvetenskapliga projekt med film, installation och radiokonst, men ikväll spelar hon solo. Hon är sedan 2017 en av flera konstnärliga ledare på Q-O2, en plats för experimentell musik och ljudkonst i Bryssel.
LJUDKONSTGALLERIET:
PENTEMYCHOS
The Five Recesses
An Opera/Dance/Animation Video
The Opera ”Pentemychos” is inspired by the book Tartaros by author August Alm, and explore the five recesses of existence, connected with the Greek philosopher Pherecydes of Syros (~600 bc).
The opera consists of five movements, each corresponding to one of the five recesses. Each recess has in turn a set of correspondences and a sigil constructed from the mystical concept associated with the recess. Composed and created with our own method The Pireaus System.
Åsa Nordgren – Soprano, Composer
Michael Idehall – Video, Animation, Composer, EAM
Satoshi Kudo – Dance, Choreography
Andreas Stålvall – Photographer
Audio mastered at 4 & Rising by Nÿland
Produktionen är producerad med stöd av Göteborgs Stads Kulturförvaltning 2021/22.
APPARATUS GOD
Apparatus God är en experimentell opera där det uråldriga möter det moderna gestaltat i röst, dans och elektronik. Ett möte mellan EAM, opera, videokonst och butohdans.
Ett interdisciplinärt elektroakustiskt operaverk baserat på dokumenterade drömmar och visioner. Ett ontologiskt sökande efter människan i judisk mystik och arabisk astrologi ställs i förhållande till den moderna människans roll i ett positivistiskt samhälle. Om teknologin som ett medel för spirituell upplysning. Sångaren och dansaren symboliserar två sidor av samma karaktär, som genomgår en resa i tid, rum och existens. Dansaren är med på film, som ett elektroniskt väsen i rummet.
Soprano/Composition: Åsa Nordgren
Choreography/Dance: Satoshi Kudo
Electronics/Composition/Lyrics/Video: Michael Idehall
Photographer:Andreas Sandlund
Produktionen är gjord med stöd av Kulturbryggan 2017.
—————————————
3:e våningen, Sockerbruket 9
Biljetter 100/120 kr på fredagen, lördagen fri entré.
Boka biljett på 3vaningen.se
3:e våningen, Sockerbruket 9
Biljetter 100/120 kr på fredagen, lördagen fri entré.
Boka biljett på 3vaningen.se