VAR: Teater Trixter, Andréegatan 13, Göteborg.
NÄR: 19.00-00.00
HUR: Reservera plats genom att maila till geiger@geigermusik.se. Vid reservation av fler än en person, ange namn och mailadress till alla som kommer. Biljetter 80/100.
PROGRAM
19.00 – Dörrarna öppnas
20.00 – Erik Bünger
21.30 – Noise Against Fascism
22.30 – The Elks
Erik Bünger har hittat ett eget konstnärligt uttryck i sitt arbete där han fokuserar på fenomen som generellt antas ligga utanför språkets rike. Verket The Elephant Who Was a Rhinoceros (2017) är en föreläsningsperformance som undersöker den motsägesefulla roll som djuret spelar i det mänskliga språket. En varelse som inte talar; en varelse du inte kan tala om. En elefant i varje rum. En vit björn vars siluett tornar upp sig allt högre med varje försök att hålla den borta från dina tankar.
The Elks är en kvartett bestående av Liz Allbee (USA/DE) – trumpet, Kai Fagaschinski (D) – klarinett, Billy Roisz (AT/Vinna) – elektronik och elbas, Marta Zapparoli (IT/DE) – band, rullband och elektronik. Billy och Marta gjorde varsitt soloframträdande på GEIGER X 2016.
Från den experimentella scenen i Berlin och Wien brukar man förvänta sig en ganska reducerad och lite ”elegant” ljudbild. Detta gäller dock inte The Elks. Det gnisslar, brusar, skrapar och knakar, inte sällan på en ganska stark volym, även om de ibland tassar på tårna eller till och med visslar en melodi bara för att retas.
Noise against Fascism (SE) är klassisk harsh noise gjord av den malmöbaserade ljud- och bildkonstnären Mathias Kristersson. No-input-mixer, feedback och no-input-stereo-equalizer som drivs av ett politiskt raseri. En våldsam icke-våldshandling av motstånd.
Mattias spelade senast på GEIGER år 2013 tillsammans med Jacob Riis i duon Liquid Nails.