MOHAMMAD (MMMD), Grekland
JON WESSELTOFT, Norge
TEATRO DONDOLO, Belgien/Sverige
ANNA-KARIN BERGLUND (AKB), Sverige
Välkommen till GEIGERs oktoberfest 21 oktober på Teater Trixter! Denna kväll har vi ett i huvudsak internationellt program med akter som skimrar ikapp med höstmörkret.
Grekiska Mohammad (MMMD) spelar extremt långsam och mörk musik. Gruppens två cellister gräver med elektronikens hjälp djupt i de lågfrekventa registren och skapar ett massivt sound som ekar av både monolitisk dark ambient och rituell folkmusik med liturgiska undertoner. Mohammad har tokhyllats av kritiker som ett sällsynt okonventionellt lyckoprojekt, en musik från evigheten som man vill aldrig ska ta slut. Kammarmusikens doom metal? Missa inte!!
https://mohammadsound.bandcamp.com
Jon Wesseltoft från Norge har besökt GEIGER vid två tillfällen tidigare. Först med ett soloframträdande på en GEIGER-session på Norges nationaldag 2013 och året därefter med en improviserande noisetrio. Denna afton är han tillbaka som solist. Wesseltoft har länge intresserat sig för musik i långa format och särskilt för dess potential vad gäller akustik och psykoakustik. Han är med i hypnotiska band som Thorns, The Death Trip, Maranata och Tongues Of Mount Meru och har spelat med mängder av profilerade artister, som Okkyung Lee, Lasse Marhaug, Nissenenmondai, Anla Courtis, Balazs Pandi, C.Spencer Yeh och Maja Ratkje. Jon Wesseltofts musik kan liknas vid förtätad information, ett prunkande kluster av källor, minnen, referenser.
https://www.youtube.com/watch?v=nYpVLgstni0
Teatro Dondolo är svensk-belgiskan Oona Libens, som ibland ensam och ibland med andra genomför analoga multimediaföreställningar i gränslandet mellan film, skuggteater, pseudo-vetenskap och poesi. Denna kväll kommer hon att framföra verket TIDEN: en metafysisk tinnitus, där hon försöker svara på frågor som
Vad är tiden?
Hur ser den ut?
och
Har den alltid funnits?
Det blir en cinematografisk expedition bestående av fantasmagorier och illusioner. Publiken får insyn i hur bilderna blir till när hon manipulerar analoga projektorer och hemmagjorda lampor. Resultatet blir en i högsta grad taktil upplevelse, med skuggor och reflektioner som rör sig genom hela rummet.
AKB är Anna-Karin Berglund från Gävle. Hennes soloprojekt föddes 2015 ur en fascination för ljudvågor, dess uppkomst och karaktär, hur de rent abstrakt ser ut och låter och hur de kan förändras i det oändliga. Musiken kan beskrivas som instrumental kosmisk ambient, med oscillerande synthar, rullande arpeggion och svävande rymdpartier. Klarinetter och synthar trängs med effekter och pedaler i syfte att tappa greppet om tid och rum och placera sinnet någonstans mitt i de ambienta ljudvågorna. AKB:s debut-EP ”Söndagsbarn” släpptes 2016 på Gävlebaserade skivbolaget Lamour.
https://soundcloud.com/musicakb
21/10 kl. 20.00-00.00
Andréegatan 13, Göteborg
Biljett: 80/100 sek
Spårvagn 3, 9 eller 11, hållplats Masthuggstorget. Det finns ett parkeringshus nära teatern om ni kommer med bil (men åk hellre kollektivt).